Når dit barn starter i børnehave

Opstarten i børnehaven er vigtig for barnets videre færden

Opstart i børnehave kan være en stor omvæltning for jeres barn. Fra institutionens side ønsker vi at gøre opstarten så blid som mulig, da vi ved, at modtagelsen er vigtig for et barns trivsel og tryghed. Derfor vil der også være en voksen til at støtte og guide barnet i indkøringsfasen.

Modtagelsen af et barn, er en meget individuel proces. Vi tilpasser derfor modtagelsen til det enkelte barn i samråd med jer forældre. For at jeres barn får den bedste opstart i sit børnehaveliv er samarbejdet mellem forældre og personale vigtig. At have en åben og tillidsfuld dialog, og at have forventningsafstemt begge parters ønsker og behov, netop for at give barnet den bedste opstart.

Praktisk info om dit barns opstart i almengruppen

Når dit barn nærmer sig 3 år går forberedelserne allerede i gang til opstarten i børnehave. Jeres barn vil måske sammen med jer eller dagplejen besøge børnehaven et par gange, og jeres barn vil modtage et velkomstbrev, hvori der står lidt om børnehaven og de voksne jeres barn skal være sammen med.

I vil som forældre modtage en mail med invitation til en opstarts samtale. Her vil vi gerne høre jer fortælle om jeres barn. Bruger barnet sut, ble, har allergier, om der er særlige udfordringer, hvordan I påtænker indkøringsfasen skal være osv. Herefter vil vi fortælle om børnehavens dagligdag og svare på de spørgsmål i måtte have.

Når dit barn har været i børnehaven i ca. 3 måneder, holder vi en opfølgningssamtale, hvor vi taler om, hvordan det er gået i opstarten og hvordan jeres barn trives i børnehaven.

Når jeres barn starter i børnehaven, skal vi ifølge dagtilbudsloven sprogvurdere jeres barn når det bliver 3 år. En sprogvurdering er et redskab til at følge barnets sproglige og kommunikative udvikling. Den skal hjælpe os til at målrette det pædagogiske arbejde for at styrke jeres barns sprog udvikling. Ser man et behov testes barnet igen ved 4-årsalderen.

Søvn er vigtigt for dit barns trivsel

God søvn er en forudsætning for, at dit barn fungerer optimalt i hverdagen. Vi tilbyder derfor middagslur til de børn, der har behov for det.

De sover cirka fra klokken 12 – 14.

Tips og viden om børns søvn kan findes på aalborg.dk

Praktisk info om dit barns opstart i specialgruppen

Før dit barns opstart afholder vi et opstartsmøde, hvor vi deltager 2 pædagoger, pædagogisk leder, fysioterapeut og talepædagog fra specialgruppen. Herudover inviteres også evt. forhenværende pasningstilbud.

I forældre fortæller om jeres barn. Pædagogerne fortæller om specialgruppen og dens hverdagsstruktur.

På dette møde aftaler vi også hvordan opstarten skal foregå.

Vi vil også sende et brev til jeres barn, med billede af de børn og voksne der er i specialgruppen. Her opsummerer vi også aftalerne for opstarten.

Der er mulighed for at barnets pasningstilbud kan besøge specialgruppen 1 gang inden barnets opstart hos os. Vi besøger gerne jeres barn i det nuværende tilbud, hvis dette er muligt.

Indkøringen starter den dag barnet er indskrevet. Vi er 2 pædagoger, der skiftes til at være sammen med jeres barn i den første tid, indtil barnet viser, det er trygt ved at gå i specialgruppen.

Efter cirka 3 måneder vil vi gerne komme på et besøg hjemme hos jer til et opfølgningsmøde - mens jeres barn bliver passet i specialgruppen. Her vil vi snakke om, hvordan opstarten er gået, hvordan det går hjemme og i specialgruppen med fokus på trivsel og udvikling.