Fysiske rammer

Muligheder for leg og læring indendørs

Leg og læring indendørs vægter vi skal være funktionelt og give børnene ro og plads til fordybelse.

Rammerne arrangeres således at læringsmiljøerne inddrager børneperspektiv og deltagelse, børnefællesskab, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

I almengruppen er der flere rum, men husets hjerte er fællesrummet, hvor køkkenet også er placeret. Det er her man starter og slutter dagen, da det er her alle storgruppens børn og forældre kommer igennem, når man siger godmorgen og farvel ved dagens afslutning.

Vi har prioriteret, at stuerne ikke har et overvæld af legetøj, så fantasien sættes i gang. Men alle rum har funktioner, som understøtter læreplanerne.

For eksempler:

• Fællesrum – læsning, tegne, spil, bordskik og madlavning
  • Puderum – afprøve sin fysiske og psykiske grænser/krop og bevægelse
  • Dukkekrog – rolleleg og teater
  • Krearum - Maling, tegning, hamre/banke, perler, klippe og klistre
  • Stuerne – spil, rollelege, konstruktionslege/klodser
  • Garderobe – af- og påklædning, selvhjulpenhed og hjælpe hinanden
  • Badeværelse – Selvhjulpenhed, hygiejne og vente på tur

Specialgruppen er indrettet så der kan tages hensyn til det enkelte barns behov for kompensering af de udfordringer, barnet har:

• Specielt ovenlys – findes i alle rum
  • Loftslifter i alle rum
  • Minimering af udefrakommende stimuli
  • Mulighed for motorisk træning

Leg og læring foregår i alle rum i specialgruppen. Vi har vores egen separate indgang og garderoben, man træder ind i, er stedet hvor børnene bliver modtaget, når de bringes og hentes af forældrene eller taxa. Hvert barn har en lille garderobe til deres tøj.

Der hænger en stor tavle i garderoben, hvor dagens program er visualiseret for det enkelte barn.

Vi har 3 grupperum, der bruges til diverse aktiviteter. Til måltiderne, er børnene opdelt i små grupper, fordelt i disse 3 rum.

Badeværelset er indrettet med hydraulisk hæve-sænke puslebord og et spabad.

Fysio- og ergoterapeut og talepædagog benytter sig også af grupperummene.

Uderummet bruges som læringsmiljøer

Udendørsarealerne giver mulighed for at udvikle børnenes sundhed og trivsel, læring samt leg og relationer.

Vi er derfor bevidste om at komme ud og bruge de udendørsarealer, vi har i form af legeplads, skov og nærmiljøet, hver dag og bruger det flittigt. Uderummet byder også på mange spontane oplevelser blandt andet fordi uderummet ændre sig med vejr, vind og årstid.

Vi bruger legepladsen til leg i små hyggelige oaser, hvor børnene kan lege selv/sammen med en voksen. For eksempel:

• Legehusene
  • Boldbane
  • Klatrestativ
  • Sandkasse
  • Bålpladsen
  • Vores store bakke, der udfordrer grov motorikken

Vi bruger skoven til at gå ture, sanse, bruge fantasien og vi finder naturmaterialer og insekter, som vi bruger og observerer på hjemme i børnehaven. Derudover er der også en bæk, hvor vi fisker og hygger os.