Forældresamarbejde

Samarbejdet, mellem forældre og børnehave, er en vigtig faktor for trivsel hos barnet

Forældresamarbejde er for os meget vigtig. At både I som forældre og jeres barn får en god start på dagen, og at det føles rart at komme i institutionen og trygt at aflevere jeres barn.

I 6’eren prioriterer vi samarbejdet med jer forældre. Den gensidige videns udveksling om barnet og den daglige dialog vægter vi højt, da dette har stor betydning for jeres barns hverdag og er med til at skabe en positiv sammenhæng i børnenes verden.

Derfor finder vi det vigtigt, at både I forældre og vi som personale er tydelige og kan afstemme vores forventninger til hinanden, og derved gør at børnene oplever deres børnehavetid som en positiv og tryg tid.

Digitalt forældresamarbejde

Digitalt samarbejde skal I også være opmærksom på.  Det forekommer ud over den daglige kontakt når i aflevere og henter jeres barn. Her bruger vi den digitale platform, der hedder AULA.

Her arbejder vi hen imod at skrive, hvad vi har lavet i løbet af dagen og gerne understøttet med billeder.

Dette gør vi for, at I som forældre har mulighed for at spørge ind til jeres barns dagligdag og oplevelser i institutionen. På den måde kan den daglige opdatering bruges som udgangspunkt for samtale og dialog med jeres barn.

AULA bruges desuden også til at:

• Give beskeder
  • Nyheder
  • Info om aktiviteter, ture ud af huset
  • Checke jeres barn ind/ud af institutionen, melde barn syg, fri /ferie
  • Hvis der er andre end jer forældre, der henter barnet.

Vi opfordrer derfor jer forældre til at holde jer opdateret på AULA og tjekke siden HVER dag, da der er frister på hvornår man skal indgive besked om ferie osv.

Ved opstart i børnehaven vil i modtage en vejledning og kunne login med jeres NemID.

Forældresamarbejde i praksis

Vi vil rigtig gerne inddrage forældrene i hverdagen. Dette gøres i praksis ved at:

• Individuelle samtaler
    Disse er en anledning til at få flere oplysninger om barnet. Det kan være i opstartsfasen eller om situationer derhjemme, men også hvis vi ser udfordringer eller bekymringer hos barnet.
  • Faste og fælles arrangementer
    Her kan der være tale om forældremøder og sociale arrangementer som fællesspisning, julearrangement og forældrekaffe. Disse arrangementer giver jer forældre anledning til at lære hinanden bedre at kende og dermed styrke fællesskabet – både for jer og jeres børn.
  • Frivilligt arbejde i form af for eksempel arbejdsdag og indsamling af ting til temauge

Forældresamarbejde i praksis specialgruppen

Vi afholder et opstartsmøde kort før barnet starter hos Brumbasserne. Her fortæller I som forældre om jeres barn og vi fortæller om specialgruppens hverdag.

Hvert barn har en kontaktbog, hvor vi skriver om barnets oplevelser og trivsel hver dag, så vidt det er muligt. Vi tilstræber at underbygge med billeder, så I som forældre har mulighed for at spørg ind til jeres barns dagligdag og oplevelser i institutionen. Er der behov for yderligere kontakt i dagligdagen, er forældrene velkomne til at ringe.

Vi afholder et årligt statusmøde på hvert barn og forud for det har forældre og kontaktpædagoger et handlemøde, hvor målene for det kommende år afstemmes.

Faste og fælles arrangementer, her kan der være tale om forældremøder og sociale arrangementer som fællesspisning, julearrangement og forældrekaffe. Disse arrangementer giver jer forældre anledning til at lære hinanden bedre at kende og dermed styrke fællesskabet – både for jer og jeres børn.

Frivilligt arbejde i form af for eksempel arbejdsdag og indsamling af ting til temauger

Udvidet forældre samarbejde i specialgruppen

• Til opstartsmøde er alle relevante faggrupper repræsenteret – dvs. pædagog, fysioterapeut, talepædagog, ergoterapeut.
  • Gensidig daglig kontakt gennem barnets kontaktbog.
  • De to kontaktpædagoger, der er tilknyttet jeres barn, kommer på hjemmebesøg ca. 3 måneder efter barnets opstart.
  • Vi tilbyder løbende rådgivning og vejledning enten ved fysiske møder, her eller i hjemmet eller telefoniske samtaler.
  • Vi samarbejder med forældrene omkring hvilke udviklingsmål, der skal sættes for barnet.
  • Vi afholder forældrenetværksmøder i specialgruppen.
  • Vi deltager gerne i div. møder vedr. jeres barn, såsom møder med Neuro Pædiatrisk Team, når det er relevant.
  • I er velkomne til at deltage i afholdelse af jeres barns fødselsdag i børnehaven.